Hvad er CrossFit?

Konstant varierende

En af grundene til, at CrossFit er så effektivt, er den konstante variation.
Det er egentlig ikke en hemmelighed, men en af nøglerne til at skabe resultater i sin træning er at udfordre kroppen. Vores kroppe er indrettet således, at de hele tiden tilpasser sig de krav, vi stiller til den. Efter en periode med den samme træning, vender kroppen sig til kravene, og man oplever en mindsket fremgang. Ved konstant at variere træningen, holder man kroppen på dupperne, og derved undgår man, at kroppen når at tilpasse sig.

Funktionelle øvelser
Funktionelle bevægelser er en del af menneskets natur. At trække, løfte, skubbe, klatre, løbe, hoppe og noget så simpelt som at sætte sig ned i hug, er noget, der ligger dybt i vores DNA og har gjort det i al den tid, vi har eksisteret. Vores kroppe er beregnet til og har det bedst, når vi bevæger os. De funktionelle øvelser er en stor del af CrossFit og den primære grund til, at CrossFit er så anvendelig og brugbart i din hverdag.

Høj intensitet
Det er intensiteten, som CrossFit er blevet kendt for. I CrossFit definerer vi intensitet som arbejde på tid. For at holde den høje intensitet er en WOD (Workout of the Day) gerne forholdsvis kort, men meget eksplosiv. Grundet den høje intensitet ser vi rigtig gode og hurtige resultater med folk, der træner CrossFit. For år tilbage var man overbevist om, at måden at forbrænde fedt og tabe sig på gik gennem lange løbe-, cykel- eller gåture med lav intensitet. For det første er det kedeligt og demotiverende. For det andet har kroppen ikke godt af de ensformige bevægelser, som slider på knogler og led. Varierende funktionel træning udført ved høj intensitet er vejen frem, hvis man ønsker en forbedret og brugbar kondition samt en øget forbrænding, som bliver ved, længe efter du er færdig med din træning.